Groep 1/2

Met het ontwikkelingsmateriaal en de hoeken in de klas kunnen de kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen. Bovendien worden ze gestimuleerd om samen te werken en te spelen met andere kinderen. Tijdens het spelen buiten en in het speellokaal worden zoveel mogelijk verschillende materialen aangeboden die uitnodigen om op verschillende manieren te spelen en te bewegen.

 

Als de kinderen ’s morgens binnen komen kunnen ze direct beginnen aan een taakje die de vorige dag al is uitgelegd. Een taakje kan zijn dat kinderen samen met de juf een spelletje gaan doen of dat ze een opdracht hebben waarbij ze gaan verven of plakken of dat ze zelf een spelletje uit de kast mogen kiezen.

Tijdens het kringmoment is er de ruimte om iets te vertellen en te delen met elkaar of we luisteren naar een verhaal en zingen liedjes.

Daarna is het tijd om lekker te bewegen. Dit kan buiten op het plein. We hebben fietsjes, steppen, zandbakmateriaal, een keukentje, bouwmaterialen en nog veel meer. Ook hebben we de beschikking over een speellokaal. In het speellokaal doen we bijvoorbeeld spelletjes met zang en muziek of we gaan klimmen en klauteren.

Later op de ochtend mogen de kinderen vrij kiezen uit de hoeken en het ontwikkelingsmateriaal in de klas. De hoeken en de materialen worden aangepast aan de doelen en aan de thema’s waar we aan werken.

Tijdens de kringmomenten werken we aan de doelen van rekenen en taal. Dit doen we door middel van voorlezen, opzegversjes, liedjes en spelletjes over letters, themawoorden, cijfers, vormen, kleuren enz.

’s Middags hebben we weer kringmomenten, we gaan vrij kiezen uit de hoeken en de ontwikkelingsmaterialen en er is weer tijd voor beweging in het speellokaal of buiten. Om de week hebben we muziek van een vakleerkracht en één of twee keer per week gym van een vakleerkracht.